Grupa I i II
Czas magią przejęty, śpiewamy kolędy wiodąca aktywność: muzyczno-ruchowa
CELE OGÓLNE:
- poznanie różnych piosenek o tematyce świątecznej;
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- słuchu muzycznego i poczucia rytmu;
- rozwijanie sprawności fizycznej;
- budowanie wiary we własne sił
„Stroimy buzię – choinkę” – ćwiczenia motoryki narządów mowy.
Rodzic wyjaśnia dzieciom, że ich buzia stanie się na moment choinką, którą będą ubierali językiem. Dzieci wykonują następujące ćwiczenia motoryczne narządów artykulacyjnych:–
- Pan Języczek rozchyla gałązki choinki (dzieci układają czubek języka na podniebieniu twardym, następnie za dolnymi zębami, następnie wypychają językiem policzki: prawy i lewy na zmianę)
- Pan Języczek zakłada długie łańcuchy ze światełkami (dzieci zamykają usta i kręcą językiem kółka wewnątrz buzi, oblizują zęby od zewnętrznej strony).
- Pan Języczek zakłada bombki (dzieci dotykają czubkiem języka różnych miejsc podniebienia).
- Pan Języczek zakłada łańcuchy – (dzieci dotykają czubkiem języka na zmianę górnych i dolnych siekaczy oraz prawego i lewego kącika ust).
- Choinka gotowa. Brakuje tylko gwiazdy na jej czubku – (dzieci próbują dotknąć językiem nosa).
(możemy wykorzystać lusterka bądź wykonywać ćwiczenia przy dużym lustrze wspólnie z dzieckiem)
„We wish you a Merry Christmas” – wprowadzenie piosenki.•
https://www.youtube.com/watch?v=C41q5YLnF10
„Świąteczne zdania” – zabawa w powtarzanie zdań. Dzieci powtarzają za rodzicem. zdania na różne sposoby: wolno, szybko, cicho, głośno, głosem wysokim i niskim.
Idą, idą święta, nie zapomnij o prezentach!Nie zapomnij o choince i pierogach w dużej misce!
„Śpiewamy kolędy” – zabawa muzyczna. Rodzic przypomina dzieciom, że kolędy to są pieśni opisujące święta Bożego Narodzenia, następnie pyta dzieci, czy znają jakieś kolędy. Dzieci próbują je zaśpiewać, wykorzystując podkłady muzyczne.
„Świąteczne zagadki” – praca indywidualna z dzieckiem uzdolnionym językowo. Dziecko wymyśla świąteczne zagadki dla rodzica lub dla swojego rodzeństwa
- „Bombki do pary” – Dziecko układa takie same bombki w pary.
- bombki wycięte z papieru lub prawdziwe – plastikowe (każda para bombek inna)
„Nasza choineczka” – praca plastyczna. Rodzic wycina choinkę z dużego zielonego kartonu , dzieci ozdabiają choinkę kołami z origami, różnej wielkości i różnego koloru, według własnego pomysłu. Rodzic rysuje gwiazdę, która ozdobi czubek choinki, a dziecko może spróbować ją wyciąć. Po naklejeniu wszystkich bombek dzieci ozdabiają choinki brokatem. • choinka wycięta z dużego kartonu, koła origami, klej, narysowana gwiazda, nożyczki, brokat
Grupa III
OZDOBY CHOINKOWE
Cele:
- Rozwijanie uzdolnień dekoracyjnych dzieci
- Kształcenie umiejętności prawidłowego posługiwania się przyimkami: na, pod, za, obok
- Wdrażanie do estetycznego wykonania prac
- Dziecko, oddycha prawidłowym torem oraz kontroluje siłę i kierunek wydechu
- Ćwiczenie przeliczania w zakresie do 6
- Dziecko aktywnie uczestniczy w zabawie plastycznej
1. Zagadka
Zielona, z lasu wzięta,
Wesoło nam z nią w święta.
Igieł ma więcej od krawca,
A nawet więcej od jeża.
Zimą i latem taka sama,
Zawsze zielona i świeża.
Dzieci odgadują – choinka.
Rodzic pokazuje gałązkę żywego świerku, dziecko dotyka ją i określa swoje spostrzeżenia i wrażenia (ma igły, kłuje, jest zielona, pachnie lasem…).
2. „Co możemy zrobić, aby nasza choinka była ładniejsza?” – rozmowa z dziećmi.
Wyjaśnienie sposobu wykonania pracy:
• Kolorowy łańcuch
Dzieci z kolorowego papieru wycinają paski i sklejają je tworząc łańcuch.
• Pawie oczko
Dzieci odrysowują na kolorowym papierze koła różnych wielkościach i naklejają od największego do najmniejszego z obu stron.
• Bombka
Dzieci wycinają od 6 do 10 kół takiej samej wielkości, składają je na pół i sklejają połówki tak aby utworzyć pracę przestrzenną – kulę.
Dekorowanie drzewka świerkowego wykonanymi przez dziecko ozdobami – określanie położenia ozdób choinkowych.
3.„Jak powstają bombki choinkowe?” – oglądanie filmiku.
https://www.youtube.com/watch?v=sdZ91Kp1F24
4.„Pachnąca choinka”- ćwiczenia oddechowe
Dzieci dmuchają na sosnowe lub świerkowe igły z różnym natężeniem według instrukcji: wolno, szybko, słabo, mocno. Zwrócenie uwagi na prawidłowy sposób oddychania, wdech nosem, wydech ustami.
5„Ile ozdób jest na choince?” – zabawy matematyczne.
Przeliczanie dowolnych ozdób choinkowych w zakresie do 6. Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 6. Powtórzenie: więcej, mniej, tyle samo.
6.„Choinka naszych marzeń”- praca plastyczna
Dzieci otrzymują szablony choinek, które kolorują kredkami, a następnie dekorują według własnego pomysłu dostępnymi materiałami (cyrkoniami, brokatem, kolorowymi kuleczkami, wyciętymi elementami z kolorowego papieru, bibułą).
https://zszywka.pl/p/-choinka–6770809.html
7.„Przybieżeli do Betlejem” – śpiewanie kolędy z pokazywaniem refrenu.
https://www.youtube.com/watch?v=pClIOPkxMUM
Grupa IV i V
Kolęda na dzwonkach.
Cele:
- Rozwijanie słuchu muzycznego, doskonalenie pamięci słuchowej.
- Zachęcanie dzieci do uważnego słuchania kolęd.
- Ćwiczenia spostrzegawczości i logicznego myślenia.
- Kolęda na dzwonkach – słuchanie piosenki sł. Wanda Chotomska, muz. Teresa Niewiarowska
Kolęda na dzwonkach sł. Wanda Chotomska
Chodziły owieczki po zielonych łąkach,
uczyły się dzwonić kolędę na dzwonkach,
uczyły się pilnie, a gdy przyszedł grudzień
to tak zadzwoniły, że klękajcie ludzie.
Ref: Dzwońcie, dzwońcie, dzwońcie
dzwoneczki w szopce,
grajcie, grajcie, grajcie
kolędę owce.
Ludziom na radość,
Bogu na chwałę
dzwońcie, dzwońcie, dzwońcie
dzwoneczki małe.
Wędrowały owce przez głogi i ciernie,
każda swego dzwonka pilnowała wiernie,
zbójnik ich nie dostał, halny wiatr nie zabrał,
pilnowały dzwonków, żeby w szopce zagrać.
Dzwońcie, dzwońcie, dzwońcie..
Zbiegły się owieczki, wszystkie co do jednej,
do tej szopki małej,do tej szopki biednej,
każda kolęduje dzwonkiem na pasterce,
a te dzwonki dzwonią tak jak jedno serce.
Dzwońcie, dzwońcie, dzwońcie..
https://www.youtube.com/watch?v=TALp92acOeU
Praca plastyczna – rysowanie szopki bożenarodzeniowej na kartonie.
Książka” Kodowanie”- str.65, 66, 67.
You must be logged in to post a comment.