Grupa I i II

Czas magią przejęty, śpiewamy kolędy wiodąca aktywność: muzyczno-ruchowa

 

CELE OGÓLNE:

  • poznanie różnych piosenek o tematyce świątecznej;
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • słuchu muzycznego i poczucia rytmu;
  • rozwijanie sprawności fizycznej;
  • budowanie wiary we własne sił

 

 

„Stroimy buzię – choinkę” – ćwiczenia motoryki narządów mowy.

Rodzic wyjaśnia dzieciom, że ich buzia stanie się na moment choinką, którą będą ubierali językiem. Dzieci wykonują następujące ćwiczenia motoryczne narządów artykulacyjnych:–

 

  • Pan Języczek rozchyla gałązki choinki (dzieci układają czubek języka na podniebieniu twardym, następnie za dolnymi zębami, następnie wypychają językiem policzki: prawy i lewy na zmianę)
  • Pan Języczek zakłada długie łańcuchy ze światełkami (dzieci zamykają usta i kręcą językiem kółka wewnątrz buzi, oblizują zęby od zewnętrznej strony).
  • Pan Języczek zakłada bombki  (dzieci dotykają czubkiem języka różnych miejsc podniebienia).
  • Pan Języczek zakłada łańcuchy – (dzieci dotykają czubkiem języka na zmianę górnych i dolnych siekaczy oraz prawego i lewego kącika ust).
  • Choinka gotowa. Brakuje tylko gwiazdy na jej czubku – (dzieci próbują dotknąć językiem nosa).

(możemy wykorzystać lusterka bądź wykonywać ćwiczenia przy dużym lustrze wspólnie z dzieckiem)

 

 

„We wish you a Merry Christmas” – wprowadzenie piosenki.•     

https://www.youtube.com/watch?v=C41q5YLnF10

 

 „Świąteczne zdania” – zabawa w powtarzanie zdań. Dzieci powtarzają za rodzicem. zdania na różne sposoby: wolno, szybko, cicho, głośno, głosem wysokim i niskim.

Idą, idą święta, nie zapomnij o prezentach!Nie zapomnij o choince i pierogach w dużej misce!

 

 

„Śpiewamy kolędy” – zabawa muzyczna. Rodzic przypomina dzieciom, że kolędy to są pieśni opisujące święta Bożego Narodzenia, następnie pyta dzieci, czy znają jakieś kolędy. Dzieci próbują je zaśpiewać, wykorzystując podkłady muzyczne.

 

 

„Świąteczne zagadki” – praca indywidualna z dzieckiem uzdolnionym językowo. Dziecko wymyśla świąteczne zagadki dla rodzica lub dla swojego rodzeństwa

 

  • „Bombki do pary” – Dziecko układa takie same bombki w pary.
  • bombki wycięte z papieru lub prawdziwe – plastikowe (każda para bombek inna)

 

„Nasza choineczka” – praca plastyczna. Rodzic wycina choinkę z dużego zielonego kartonu , dzieci ozdabiają choinkę kołami z origami, różnej wielkości i różnego koloru, według własnego pomysłu. Rodzic rysuje gwiazdę, która ozdobi czubek choinki, a  dziecko może spróbować  ją wyciąć. Po naklejeniu wszystkich bombek dzieci ozdabiają choinki brokatem. • choinka wycięta z dużego kartonu, koła origami, klej, narysowana gwiazda, nożyczki, brokat

 

Grupa III

 OZDOBY CHOINKOWE

Cele:

  • Rozwijanie uzdolnień dekoracyjnych dzieci
  • Kształcenie umiejętności prawidłowego posługiwania się przyimkami: na, pod, za, obok
  • Wdrażanie do estetycznego wykonania prac
  • Dziecko, oddycha prawidłowym torem oraz kontroluje siłę i kierunek wydechu
  • Ćwiczenie przeliczania w zakresie do 6
  • Dziecko aktywnie uczestniczy w zabawie plastycznej

 1. Zagadka

Zielona, z lasu wzięta,
Wesoło nam z nią w święta.
Igieł ma więcej od krawca,    
A nawet więcej od jeża.
Zimą i latem taka sama,
Zawsze zielona i świeża.
Dzieci odgadują – choinka.

Rodzic pokazuje gałązkę żywego świerku, dziecko dotyka ją i określa swoje spostrzeżenia i wrażenia (ma igły, kłuje, jest zielona, pachnie lasem…).

 

2. „Co możemy zrobić, aby nasza choinka była ładniejsza?” – rozmowa z dziećmi.

Wyjaśnienie sposobu wykonania pracy:
 • Kolorowy łańcuch
Dzieci z kolorowego papieru wycinają paski i sklejają je tworząc łańcuch.

 • Pawie oczko
 Dzieci odrysowują na kolorowym papierze koła różnych wielkościach i naklejają od największego do najmniejszego z obu stron.
 • Bombka
Dzieci wycinają od 6 do 10 kół takiej samej wielkości, składają je na pół i sklejają połówki tak aby utworzyć pracę przestrzenną – kulę.

Dekorowanie drzewka świerkowego wykonanymi przez dziecko ozdobami – określanie położenia ozdób choinkowych.

 

3.„Jak powstają bombki choinkowe?” – oglądanie filmiku.
https://www.youtube.com/watch?v=sdZ91Kp1F24

 

4.„Pachnąca choinka”- ćwiczenia oddechowe

Dzieci dmuchają na sosnowe lub świerkowe igły z różnym natężeniem według instrukcji: wolno, szybko, słabo, mocno. Zwrócenie uwagi na prawidłowy sposób oddychania, wdech nosem, wydech ustami.

5„Ile ozdób jest na choince?” – zabawy matematyczne.

 Przeliczanie dowolnych ozdób choinkowych  w zakresie do 6. Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 6. Powtórzenie: więcej, mniej, tyle samo.

 6.„Choinka naszych marzeń”- praca plastyczna

 Dzieci otrzymują szablony choinek, które kolorują kredkami, a następnie dekorują według własnego pomysłu dostępnymi materiałami (cyrkoniami, brokatem, kolorowymi kuleczkami, wyciętymi elementami z kolorowego papieru, bibułą).

https://zszywka.pl/p/-choinka–6770809.html

7.„Przybieżeli do Betlejem” – śpiewanie kolędy z pokazywaniem refrenu.

https://www.youtube.com/watch?v=pClIOPkxMUM


Grupa IV i V

 

Kolęda na dzwonkach.

Cele:

  • Rozwijanie słuchu muzycznego, doskonalenie pamięci słuchowej.
  • Zachęcanie dzieci do uważnego słuchania kolęd.
  • Ćwiczenia spostrzegawczości i logicznego myślenia.
  • Kolęda na dzwonkach – słuchanie piosenki sł. Wanda Chotomska, muz. Teresa Niewiarowska

Kolęda na dzwonkach sł. Wanda Chotomska

Chodziły owieczki po zielonych łąkach,
uczyły się dzwonić kolędę na dzwonkach,
uczyły się pilnie, a gdy przyszedł grudzień
to tak zadzwoniły, że klękajcie ludzie.

Ref:  Dzwońcie, dzwońcie, dzwońcie
        dzwoneczki w szopce,
        grajcie, grajcie, grajcie
        kolędę owce.
        Ludziom na radość,
       Bogu na chwałę
       dzwońcie, dzwońcie, dzwońcie
       dzwoneczki małe.

Wędrowały owce przez głogi i ciernie,
każda swego dzwonka pilnowała wiernie,
zbójnik ich nie dostał, halny wiatr nie zabrał,
pilnowały dzwonków, żeby w szopce zagrać.
Dzwońcie, dzwońcie, dzwońcie..

Zbiegły się owieczki, wszystkie co do jednej,
do tej szopki małej,do tej szopki biednej,
każda kolęduje dzwonkiem na pasterce,
a te dzwonki dzwonią tak jak jedno serce.
Dzwońcie, dzwońcie, dzwońcie..

https://www.youtube.com/watch?v=TALp92acOeU

 

Praca plastyczna – rysowanie szopki bożenarodzeniowej na kartonie.

Książka” Kodowanie”- str.65, 66, 67.